Project Description
Jeg fik en den ide, at jeg i stedet for en kedelig kælk, ville lave min helt egen ”kælk”. Denne ville jeg sagtens kunne bygge op helt fra bunden af, ligesom med mit motoriserede løbehjul, men har valgt at genbruge en gammel cykel, for at få spare noget tid på det, da det var i midt november jeg gik i gang, og der allerede var sne i slut november. Så ved at ”låne” lidt fra et gammelt stel, så kunne jeg spare tid og penge.
Så derved blev dette projekt sneSTORMEREN født. Det er et produkt som udelukkende er lavet ud fra mine ideer i hovedet dvs. ingen designtegninger. Den er lavet udelukkende med henblik på funktionalitet, ikke design.

Som man kan se, så har jeg nu valgt at skære hele den bageste del af, og erstatte den med en ny. Det skyldes, at skulle den være så smal bagtil som jeg ønskede det, så blev jernet pga. de originale stivere for svagt, selvom jeg satte stivere på. Derfor var jeg nød til at skifte hele bageste del ud, men en stærkere konstruktion.

Så vil jeg gerne have affjedring på den forreste ski. Ikke hele den forreste ski, men kun den forreste del af den. Selvom skien bliver sat på, så der er lidt flexibilitet i skien grunden dens naturlige konstruktion, så vil jeg gerne have, at den kan bevæge sige 30 grader opad via affjedring, så man kan kører over selv høje bumb og andet, uden ryge ud over styret, fordi skien knækker eller sætter sig fast.

Så har jeg fået sat den forreste forgaffel på også. Det virker måske lidt overkill med denne konstruktion, men den skal være så stærk som muligt. Samtidig sikre to forgafler, at der ikke er slør i den første ski fordi de hæfter to forskellige steder på skien. Det kan blive et problem, hvis man kun har en forgaffel til en ski. Jeg har så brugt skien til at finde en præcise position til hvor for forreste gaffel skulle sidde.

Jeg skal så have lukket ind til der hvor pedalerne sad. Både for at få et pænere slutresultat, men også for at undgå der kommer sne derind, hvilket øger muligheden for rust. Jeg kunne også godt have svejset noget metal på, men havde ikke lige noget som passende i størrelse, og da dette projekt er lav budget, så gad jeg ikke gå ud og købe noget, når jeg kunne lave denne løsning på under 5 min.

Den forreste ski kommer jo til at kunne bevæge sig. Derfor skal man helst have nogle bevægelige dele, som slides så lidt som muligt, og samtidig fungere godt. I stedet for selv at lave et funktion selv med indbyggede kuglelejer, så tager jeg den nemme og hurtige løsning. Jeg genbruger bare de gamle fælge, da de er lavet i jern og nemt kan svejses på, og har nogle ok kuglelejer i uden slør.

isse narv med kuglelejer kommer der så til at sidde to af på den forreste ski. De sikre at skien kan bevæge sig frit og godt, uden af der stort set er slør. Derfor skulle den bageste gaffel forlænges lidt, for at de to narv kommer ned i samme højde. Hvis jeg fra starten af skulle have sørget for de var i samme højde, skulle den forreste gaffel enten havde været meget mere skrå, hvilket var gået ud over den evne til at fjedre, eller også skulle den have været monteret højere på den bageste gaffel, hvilket både havde kræve nogle forlængelser som ville have været spidse, men frem for alt belastet den bagefter forgaffel mere, fordi trykket fra den, så ville et helt andet sted end nu. Lige nu ligger trykket tæt på kuglelejerne i kranken, og den stærkeste del af gaflen. Så hellere forlænge denne del, og så lave nogle gode forstærkninger på den, eftersom langt den største del af trykket på den forreste ski, kommer til at ligge på den bageste gaffel.

Så er holderen lavet til bremsen. Det var originalt meningen at bremsen skulle fungere ligesom på et par ski, altså bremse hvis man ryger af, eller slipper pedalen. Men efter nærmere omtanke, så besluttede jeg mig for at lave den som en normal bremse. Derfor kommer bremsen ikke til at sidde i dette hul som jeg først lavede, men i en højere position.

Elastikker, og ikke en fjeder????. Ja, for det kan godt være en fjeder er flottere at se på, men med disse stærke elastikker, kan jeg få hårdheden på bremsen lige som jeg vil have den, samt det er en billigere løsning. Hvis pedel skulle blive for hård at bremse med, tager man bare en elastik af, eller sætter dem anderledes sammen, så man får det tryk man lige ønsker.

Bremsekablet er slet ikke et bremsekabel, men et stykke 3mm kabel i rustfri stål, som bruges i mange andre henseender. Da et normalt cykelkabel kun kan klarer en trækkraft på ca. 45 kg, så ville dette være i for stor risiko for at knække. Derfor har jeg valgt dette kabel i stedet, da det ikke ruster, og har en trækkraft på ca. 500 kg.

Da jeg til at starte med ikke havde tænkt på en bremse til den, så var jeg derfor nød til at lave nogle ændringer. Jeg ville ikke have nogen kabler uden for rammen, men hellere inde i rammen helt op til fodholderen. Men det var ikke muligt med det oprindelige design. Så skærer derfor denne op nu, og gør det muligt at trække det aluminiumsrør hele vejen igennem.

Så skal hele stellet males, men inden da får den en omgang zinkgrunder som jeg havde stående fra tidligere. Nøjes aldrig med en almindelig grunder da det ikke beskytter mod rust. Bruger man et beskyttende lag zink på jern, bliver det angrebet af oxideringen før jernet gør det, og derved beskyttes jernet langt bedre, end hvis man bare grunder direkte på det. Enten skal det være en speciel zinkgrunder som tilfældet er det her, og så maling derefter. Ellers skal man købe en galvaniseringsspray som også primært består af zink, men ikke har grunder egenskaben i sig. Derefter grunder man så den inden man maler.

Nu skal det hele så males. Til dette formål har jeg valgt en sort Hammerlak maling med Hammerlak effekt, dvs. nogle grå strejf i den sorte maling. Hvorfor bruger jeg så ikke spraymaling, man vælger at male det på med pensel når jeg har brugt en grunder som var en spray, og tilmed har en stor kompressor stående med fuld spraymaleudstyr til, som jeg så kunne bruge til denne Hammerlak maling??? Jo, vi kan godt være enige om at det ville være klart pænest at bruge spraymaling, enten på dåse eller via min kompressor. Men det er også den eneste grund til at skulle bruge det. Grunden til jeg vælger Hammerlak er, at det er en maling som er rigtig god til metal, og som samtidig også er meget stærk. Skulle jeg spraye denne på, ville det kræve mange 5-6 lag , hvis det skal dække det samme som 2 lag malet med pensel. For det andet, så giver denne Hammerlak effekt alligevel et udseende, som falder i med eventuelle malerstriber. For det tredje og vigtigste årsag, så kommer sneSTORMEREN nok til at få rimelig mange knobs og ture ned at bakken, som ikke foregår på skiene. Dette vil uden tvivl kommer til at skabe lidt lakskader hist og her. Derfor er det nemmest og pænest at reparere den de steder det sker, ved lige at slibe lidt af det gamle af, og give den et nyt lag med pensel. Skulle man bruge spray, så skulle man til at afdække det hele, og det er et værre besvær.

Jeg har så pillet det gamle sæde af. Der var lidt skader og andet på det, samt det passede ikke rigtig til designet. Så har været oppe på loftet i min cykelkasse, og fundet denne gamle MTB sadel frem som jeg havde liggende. Der er en lille hvid plet på den, men som sagt, så er det ikke et design produkt det her.

Inde i boksen har jeg valgt at sætte en hætte til et 9 volts batteri. Det samme gør jeg på batteripakken. Så kan man nemt tage kassen af, batterierne ud, og så skifte dem. Skulle man så løbe tør for små batterier, kan man nemlig så også monteret et almindeligt 9 volts batteri, og så vil hornet stadig virke, dog med lavere db end med batteripakkerne. Men fungere faktisk stadig fint da jeg prøvede det af. Igen med funktionalitet i højsædet.

Så er det hele samlet, og det mangler kun at blive sat til kontakten. Jeg har brugt elektronisk stik fra en bil til hornet, i stedet for at lodde ledningerne direkte på, sådan at man kan tage ledningerne fra hornet uden at skulle have det hele af. Har derudover brugt krympeflex for at organisere ledningerne, samt at undgå vand i systemet. Indgangen til ledninger i batteriboksen er tætnet med en limpistol.

I første omgang er det sat på hernede på fodhvileren af to årsager. For det første, så beskytter det malingen fra at blive slidt af når man har fødderne derpå, hvilket hurtigere resultere i rust. For det andet, så har disse fodhvilere en spids kant. Den kan man godt slå sig på hvis man falder, og skulle man ramme en anden kælker, så er skaden på dem også mindre.

Så er bremsen sat på, og jeg har sat det antal elastikker på, som holder den passende oppe, men heller ikke mere. Så kan jeg altid justere den til mere når pedalen virker. Det er vigtigt man ikke skal træde alt for hårdt for at bremse, men bremsearmen må heller ikke hænge eller være for løs. Så bremser den bare ved hop og det skal den helst ikke.