Project Description

Ferrari F430 ekstern harddisk

Det er så selve modellen som jeg valgte at købe. Den kunne nemlig også fås som samlesæt, hvilket gjorde jeg både slap for at skille den ad først, men også gjorde det nemmere for mig at tilpasse pladsen indeni til det jeg gerne ville lave.

Det er så selve modellen som jeg valgte at købe. Den kunne nemlig også fås som samlesæt, hvilket gjorde jeg både slap for at skille den ad først, men også gjorde det nemmere for mig at tilpasse pladsen indeni til det jeg gerne ville lave.

Som man kan se, kan man ikke se på ydersiden at den har fået lidt modifikation indvendigt.

Som man kan se, kan man ikke se på ydersiden at den har fået lidt modifikation indvendigt.

Så er dørene limet fast og karossen er næsten klar.

Så er dørene limet fast og karossen er næsten klar.

Så er dørene og karmene skåret til så alt overflødigt er væk. Det både skaber mere plads inde i.

Så er dørene og karmene skåret til så alt overflødigt er væk. Det både skaber mere plads inde i.

Så er der blevet skåret lidt til med min Dremel

Så er der blevet skåret lidt til med min Dremel

Dørene kan åbnet, og til det sidder der en fjerderfunktion. Den fylder og skal selvfølgelig væk. Så bliver dørene limet fast med tokomponent epoxylim, da der ikke er nogen grund til at kunne åbne døren.

Dørene kan åbnet, og til det sidder der en fjerderfunktion. Den fylder og skal selvfølgelig væk. Så bliver dørene limet fast med tokomponent epoxylim, da der ikke er nogen grund til at kunne åbne døren.

Her er karrosseriet så, og det skal selvfølgelig lige modificeres lidt

Her er karrosseriet så, og det skal selvfølgelig lige modificeres lidt

Så har jeg boret to huller ud til forlygter. Det er sket med et 3,2mm bor, og giver derved plads til to hvide 3mm ultra bright dioder.

Så har jeg boret to huller ud til forlygter. Det er sket med et 3,2mm bor, og giver derved plads til to hvide 3mm ultra bright dioder.

Bunden som skal holde alt inkl. karossen, laver jeg i en 2mm aluminiumsplade. Den originale bund i plast, var hverken stærk nok eller havde pladsen til det jeg ville lave.

Bunden som skal holde alt inkl. karossen, laver jeg i en 2mm aluminiumsplade. Den originale bund i plast, var hverken stærk nok eller havde pladsen til det jeg ville lave.

Så har jeg skåret den størrelse til som jeg skal bruge. Nu skal siderne bare bukkes op. Det give både en meget stærk bund, men også mig en mulighed for at montere hjulene.

Så har jeg skåret den størrelse til som jeg skal bruge. Nu skal siderne bare bukkes op. Det give både en meget stærk bund, men også mig en mulighed for at montere hjulene.

Så er bunden bukket og klar til lidt yderligere modifikationer.

Så er bunden bukket og klar til lidt yderligere modifikationer.

Jeg har skåret lidt af kanterne, og buet kanten, så den passer i formen til bagenden af Ferrari karrossen.

Jeg har skåret lidt af kanterne, og buet kanten, så den passer i formen til bagenden af Ferrari karrossen.

Så har jeg fået formet både forenden og bagenden så den er færdig der.

Så har jeg fået formet både forenden og bagenden så den er færdig der.

Så har jeg lige haft fat i min vinkelsliber med en meget tynd skæreskive på. Specielt under fronten på bilen, er der meget lidt plads, så derfor har jeg taget lige akkurat det af, som var nødvendigt. Nu skal det bare lige files og slibes en omgang, så det bliver pænt.

Så har jeg lige haft fat i min vinkelsliber med en meget tynd skæreskive på. Specielt under fronten på bilen, er der meget lidt plads, så derfor har jeg taget lige akkurat det af, som var nødvendigt. Nu skal det bare lige files og slibes en omgang, så det bliver pænt.

Så er bunden færdigformet, og passer perfekt til bilen.

Så er bunden færdigformet, og passer perfekt til bilen.

Så har jeg lavet et lille indhug i undervognens bagende. Det er fordi jeg gerne vil benytte den eksisterende monteringsfunktion via to skruer, til at holde karossen fast til undervognen. Det kræver bare man kan komme til med en skruetrækker lige der, så derfor det indhug. Fortil skal der også laves et hul, hvorigennem skruen kan komme igennem.

Så har jeg lavet et lille indhug i undervognens bagende. Det er fordi jeg gerne vil benytte den eksisterende monteringsfunktion via to skruer, til at holde karossen fast til undervognen. Det kræver bare man kan komme til med en skruetrækker lige der, så derfor det indhug. Fortil skal der også laves et hul, hvorigennem skruen kan komme igennem.

Jeg skal nu have lavet det stykke, som skal holde skruen to karrossen fast til undervognen. Det bliver også lavet i selv samme 2mm aluplade.

Jeg skal nu have lavet det stykke, som skal holde skruen to karrossen fast til undervognen. Det bliver også lavet i selv samme 2mm aluplade.

Så er dette stykke bukket og klar til at blive modificeret lidt.

Så er dette stykke bukket og klar til at blive modificeret lidt.

Så er der blevet skåret lidt i dette stykke, og det er formet så det passer til bagendens form.

Så er der blevet skåret lidt i dette stykke, og det er formet så det passer til bagendens form.

Så er stykket blevet monteret via to popnitter i begge sider.

Så er stykket blevet monteret via to popnitter i begge sider.

Så skal jeg have lavet et hul til den 3mm skrue som skal holder karossen og undervognen sammen.

Så skal jeg have lavet et hul til den 3mm skrue som skal holder karossen og undervognen sammen.

Som man kan se passer delene sammen, og nu skal jeg bare have lavet det forreste stykke.

Som man kan se passer delene sammen, og nu skal jeg bare have lavet det forreste stykke.

Bagagerummet er lavet som en lille rum, og det skal selvfølgelig ligesom alt andet også modificeres lidt.

Bagagerummet er lavet som en lille rum, og det skal selvfølgelig ligesom alt andet også modificeres lidt.

Så det er det hermed blevet med et hul i. Det giver plads til et USB-Stick som kan sættes fast når man åbner fronten.

Så det er det hermed blevet med et hul i. Det giver plads til et USB-Stick som kan sættes fast når man åbner fronten.

Sådan kommer det så til at se ud. Som man kan se er det ikke meget plads at arbejde med.

Sådan kommer det så til at se ud. Som man kan se er det ikke meget plads at arbejde med.

Så skal jeg have lavet holderen til den forreste del af karossen. Den holder drejer jeg i et stykke aluminium.

Så skal jeg have lavet holderen til den forreste del af karossen. Den holder drejer jeg i et stykke aluminium.

Så er dette stykke færdig. Den er lavet med et 3,2mm hul i toppen, og så er dette hul 1mm i dybden, før den går over i en 6,5mm tykkelse. Det gør at skruen kan komme ned i hullet, men ikke hele vejen igennem. Jeg har også lavet den lidt rillet i overfladen, ligesom en grammofonplade, hvilket gør at den epoxylim som skal lime det fast, kan få bedre fast i alupladen.

Så er dette stykke færdig. Den er lavet med et 3,2mm hul i toppen, og så er dette hul 1mm i dybden, før den går over i en 6,5mm tykkelse. Det gør at skruen kan komme ned i hullet, men ikke hele vejen igennem. Jeg har også lavet den lidt rillet i overfladen, ligesom en grammofonplade, hvilket gør at den epoxylim som skal lime det fast, kan få bedre fast i alupladen.

Sådan komme den til at se ud, og så skal den bare lige limes.

Sådan komme den til at se ud, og så skal den bare lige limes.

…og det bliver den her. Der er det specielt vigtigt at undervognen kommer til at ligge med 0,1mm nøjagtighed imellem de to sider af karossen. Ellers kommer hjule til at sidde for meget ud i den ene side i forhold til den anden.

…og det bliver den her. Der er det specielt vigtigt at undervognen kommer til at ligge med 0,1mm nøjagtighed imellem de to sider af karossen. Ellers kommer hjule til at sidde for meget ud i den ene side i forhold til den anden.

Så bliver denne holder limet fast med epoxylim. Siden har jeg dog modificeret denne holder lidt, så der er blevet lidt mere plads til det USB kabel som skal ligge op ad den.

Så bliver denne holder limet fast med epoxylim. Siden har jeg dog modificeret denne holder lidt, så der er blevet lidt mere plads til det USB kabel som skal ligge op ad den.

Jeg har bukket et stykke 2mm aluplade, og er nu i gang med at skære hul til den USB-port som skal sidder under motorhjelmen.

Jeg har bukket et stykke 2mm aluplade, og er nu i gang med at skære hul til den USB-port som skal sidder under motorhjelmen.

Så er hullet lavet, og det passer perfekt det den USB-port som skal sidde i. Lige før jeg ikke engang behøver at lime den for at det holder.

Så er hullet lavet, og det passer perfekt det den USB-port som skal sidde i. Lige før jeg ikke engang behøver at lime den for at det holder.

Den skal så sidde her, og jeg har boret et 2,5 mm hul to steder i den.

Den skal så sidde her, og jeg har boret et 2,5 mm hul to steder i den.

Jeg laver så et 3mm gevind i, sådan at jeg kan montere den fra undersiden af. Så sidder den godt fast, men er hurtigt at tage af igen, hvis det skulle blive nødvendigt.

Jeg laver så et 3mm gevind i, sådan at jeg kan montere den fra undersiden af. Så sidder den godt fast, men er hurtigt at tage af igen, hvis det skulle blive nødvendigt.

Jeg har så forsænket hullerne til den i bunden, sådan at bunden bliver helt plan, selvom der kommer til at være nogle skruer i bunden hist og her.

Jeg har så forsænket hullerne til den i bunden, sådan at bunden bliver helt plan, selvom der kommer til at være nogle skruer i bunden hist og her.

Så er den monteret, og så er undervognen stort set klar.

Så er den monteret, og så er undervognen stort set klar.

Her er interiøret og det skal …..gæt selv…..modificeres lidt. Selve toppen som viser motoren, kan jeg godt lige akkurat få plads til. Så den skal jeg have skåret til.

Her er interiøret og det skal …..gæt selv…..modificeres lidt. Selve toppen som viser motoren, kan jeg godt lige akkurat få plads til. Så den skal jeg have skåret til.

Så er denne del skåret fri, og slebet klar til montering i karossen.

Så er denne del skåret fri, og slebet klar til montering i karossen.

Den får så lidt epoxy, så den sidder godt fast. Hammeren er kun for at give noget vægt, så den kommer til at sidde hvor den skal.

Den får så lidt epoxy, så den sidder godt fast. Hammeren er kun for at give noget vægt, så den kommer til at sidde hvor den skal.

Sådan ser det så til at se ud.

Sådan ser det så til at se ud.

Der skal lidt lys i forlygterne. De kommer til at blive parallelforbundet til USB tilslutningen. De bruger 3,4 volt, og USB stikket kan levere 5 volt, så en 82 ohm formodstand på, så er det velfungende.

Der skal lidt lys i forlygterne. De kommer til at blive parallelforbundet til USB tilslutningen. De bruger 3,4 volt, og USB stikket kan levere 5 volt, så en 82 ohm formodstand på, så er det velfungende.

Lidt krympeflex, og man behøver ikke være nervøs for kortslutninger, samt det hjælper til med at benene ikke knækker så nemt når man bøjer dem.

Lidt krympeflex, og man behøver ikke være nervøs for kortslutninger, samt det hjælper til med at benene ikke knækker så nemt når man bøjer dem.

Jeg bruger så en limpistol til at sætte dioderne fast med. Det er en nem, hurtig og effektiv måde at få ledninger til at sidde hvor man gerne vil have dem. Da der er meget trangt inde i denne lille bil, så er det vigtigt at alle ledninger sidder lige præcis der hvor jeg ønsker dem.

Jeg bruger så en limpistol til at sætte dioderne fast med. Det er en nem, hurtig og effektiv måde at få ledninger til at sidde hvor man gerne vil have dem. Da der er meget trangt inde i denne lille bil, så er det vigtigt at alle ledninger sidder lige præcis der hvor jeg ønsker dem.

Sådan ser det ud når dioderne er sat i. De falder meget godt ind i udseendet. Så skal der bare lige de små glas over dem.

Sådan ser det ud når dioderne er sat i. De falder meget godt ind i udseendet. Så skal der bare lige de små glas over dem.

Men først skal instrumentbrættet også lige modificeres lidt…….

Men først skal instrumentbrættet også lige modificeres lidt…….

…..så er det plads til ledninger og kabler under det nemlig

…..så er det plads til ledninger og kabler under det nemlig

Så er lygteglas som instrumentbræt monteret.

Så er lygteglas som instrumentbræt monteret.

Jeg har fundet en god lille USB-hub jeg kunne bruge. Den tillade at fire USB-stick kan sidde på samtidig, og ikke fylde ret meget. Den skal ind og sidde i midten, med USB-stickene pegende bagud.

Jeg har fundet en god lille USB-hub jeg kunne bruge. Den tillade at fire USB-stick kan sidde på samtidig, og ikke fylde ret meget. Den skal ind og sidde i midten, med USB-stickene pegende bagud.

Den skal sidde sådan her i bilen. Så de små plastholdere til højre på dem, fylder unødvendigt meget. Så den skal også lige modificeres lidt.

Den skal sidde sådan her i bilen. Så de små plastholdere til højre på dem, fylder unødvendigt meget. Så den skal også lige modificeres lidt.

Så er plastholderne væk, og det giver nemlig plads til sæde foran rattet. Der bliver desværre ikke plads til et i passagersiden, men der er også grænser for hvad jeg kan få plads til derinde.

Så er plastholderne væk, og det giver nemlig plads til sæde foran rattet. Der bliver desværre ikke plads til et i passagersiden, men der er også grænser for hvad jeg kan få plads til derinde.

Så jeg har lavet en lille holder i 1½mm aluplade. Den har jeg også lavet 3mm gevind i, så den kan afmonteres med to skruer fra bunden af. Jeg har så også slebet rammen let for at fjerne de værste ujævnheder.

Så jeg har lavet en lille holder i 1½mm aluplade. Den har jeg også lavet 3mm gevind i, så den kan afmonteres med to skruer fra bunden af. Jeg har så også slebet rammen let for at fjerne de værste ujævnheder.

Undersiden er nu også klar, og som man kan se, så holder 2 x 2 huller USB-hub’en og USB-porten på plads.

Undersiden er nu også klar, og som man kan se, så holder 2 x 2 huller USB-hub’en og USB-porten på plads.

Alle delene får lige en omgang grunder.

Alle delene får lige en omgang grunder.

Alle delene får lige en omgang grunder.

Alle delene får lige en omgang grunder.

Derefter to lag mat sort maling, afsluttet af to lag klar lak.

Derefter to lag mat sort maling, afsluttet af to lag klar lak.

Sådan kom det så til at se ud. Den lille flap til USB-hub’en har jeg dog valgt ikke at male det hele på. Det er fordi at hub’en skal limes på med epoxylim, og det holder både bedre ved at blive limet direkte på, i stedet for en malet flade, samt at epoxylim er noget kraftigt stads, som i værste fald kan opløse og ødelægge lakken

Sådan kom det så til at se ud. Den lille flap til USB-hub’en har jeg dog valgt ikke at male det hele på. Det er fordi at hub’en skal limes på med epoxylim, og det holder både bedre ved at blive limet direkte på, i stedet for en malet flade, samt at epoxylim er noget kraftigt stads, som i værste fald kan opløse og ødelægge lakken

Hjulene skal fastgøres til chassis’et. Til det har jeg fundet noget alurør som passer til hjulets indvendige størrelse, som var lidt ukkorent. Jeg har et 5mm gevind i det, og så laver jeg 4 små rør, som så kommer ind og sidde i fælgen, sådan at hjulet kan skrues på med en almindelig skrue.

Hjulene skal fastgøres til chassis’et. Til det har jeg fundet noget alurør som passer til hjulets indvendige størrelse, som var lidt ukkorent.
Jeg har et 5mm gevind i det, og så laver jeg 4 små rør, som så kommer ind og sidde i fælgen, sådan at hjulet kan skrues på med en almindelig skrue.

Sådan kom disse små rør til at se ud.

Sådan kom disse små rør til at se ud.

Sådan ser det så ud når de er monteret i fælgen….ganske smart løsning synes jeg selv.

Sådan ser det så ud når de er monteret i fælgen….ganske smart løsning synes jeg selv.

Førersæde skulle der være plads til, så det måtte lige modificeres lidt…..for engang skyld.

Førersæde skulle der være plads til, så det måtte lige modificeres lidt…..for engang skyld.

Så er sædet og hub’en på plads, og det er god plads at give af heldigvis. Tit står man pludselig med håret i postkassen, fordi man ikke har været kritisk nok med hensyn til pladsvurdering.

Så er sædet og hub’en på plads, og det er god plads at give af heldigvis. Tit står man pludselig med håret i postkassen, fordi man ikke har været kritisk nok med hensyn til pladsvurdering.

Jeg har valgt at to USB ledninger skal gå ind i min vogn. En skal udelukkende være til hub’en, og den anden skal være til USB-porten i fronten, samt lys i forlygter og blær-lys i USB-porten i fronten.

Jeg har valgt at to USB ledninger skal gå ind i min vogn. En skal udelukkende være til hub’en, og den anden skal være til USB-porten i fronten, samt lys i forlygter og blær-lys i USB-porten i fronten.

Jeg lodder den direkte på de devices som er inde i bilen. Det sparer plads som jeg som sagt ikke har fået meget af. Der er stort set ikke plads til et USB stik inde i vognen.

Jeg lodder den direkte på de devices som er inde i bilen. Det sparer plads som jeg som sagt ikke har fået meget af. Der er stort set ikke plads til et USB stik inde i vognen.

Har så valgt at sleeve dem i blå UV flex. Kan diskuteres om det ikke havde været bedst i sort, men synes ikke den sorte flex dækkede godt nok, så valgte blå i stedet.

Har så valgt at sleeve dem i blå UV flex. Kan diskuteres om det ikke havde været bedst i sort, men synes ikke den sorte flex dækkede godt nok, så valgte blå i stedet.

Så har jeg modificeret hub’en lidt. Af er røget USB stikket, og så har jeg loddet ledninger direkte på i hub’en. Det kræver man holder tungen lige i munden, og kan ikke anbefales at gøre hvis man ikke er rutineret med en loddekolbe

Så har jeg modificeret hub’en lidt. Af er røget USB stikket, og så har jeg loddet ledninger direkte på i hub’en. Det kræver man holder tungen lige i munden, og kan ikke anbefales at gøre hvis man ikke er rutineret med en loddekolbe

Her er USB-porten til fronten. Den er gennemsigtig, så blær-lyset kan oplyse den gennem aluholderen bagfra. Det kommer til at give en fed effekt.

Her er USB-porten til fronten. Den er gennemsigtig, så blær-lyset kan oplyse den gennem aluholderen bagfra. Det kommer til at give en fed effekt.

Så er den også loddet fast til, og jeg har trukket en ekstra ledning. Den kommer til at trække forlys og blær-lys.

Så er den også loddet fast til, og jeg har trukket en ekstra ledning. Den kommer til at trække forlys og blær-lys.

Blær-lyset er her blevet limet fast på bagsiden. Der er ikke meget plads at give af.

Blær-lyset er her blevet limet fast på bagsiden. Der er ikke meget plads at give af.

Så er det hele monteret. Forlysets ledninger er jo fastgjort på den indre side af karossen. Så derfor har jeg brugt et lille stik, så man kan tage karossen af, uden den hænger fast i en ledning.

Så er det hele monteret. Forlysets ledninger er jo fastgjort på den indre side af karossen. Så derfor har jeg brugt et lille stik, så man kan tage karossen af, uden den hænger fast i en ledning.

Undervognen ser så sådan her ud. Skruerne er sænket ned i bunden, så de kan ikke ses fra siden.

Undervognen ser så sådan her ud. Skruerne er sænket ned i bunden, så de kan ikke ses fra siden.

Det indre af karossen har lige fået en omgang sort maling. Det er for at kunne holde det indre sorte look i kabinen, samt skjule alle de ledninger og indgreb jeg har lavet.

Det indre af karossen har lige fået en omgang sort maling. Det er for at kunne holde det indre sorte look i kabinen, samt skjule alle de ledninger og indgreb jeg har lavet.

Så er bilen klar til brug, og USB stik monteret. Jeg har indtil videre kun tre i bilen, men skal have anskaffet mig nogle flere med større kapacitet, så jeg kan have masser af data i denne eksterne HD.

Så er bilen klar til brug, og USB stik monteret. Jeg har indtil videre kun tre i bilen, men skal have anskaffet mig nogle flere med større kapacitet, så jeg kan have masser af data i denne eksterne HD.

Et front foto, og afsløret, jeg har ikke pudset forruden….pinligt.

Et front foto, og afsløret, jeg har ikke pudset forruden….pinligt.

Her sidder USB-porten så. En lille fræk detalje synes jeg selv.

Her sidder USB-porten så. En lille fræk detalje synes jeg selv.

Her går ledningen ud gennem bagdelen. Ledningen kan nemlig vinkles rundt om bilen, så man nemt kan have den med. Den kan sagtens være i en jakkelomme, eller stor bukselomme.

Her går ledningen ud gennem bagdelen. Ledningen kan nemlig vinkles rundt om bilen, så man nemt kan have den med. Den kan sagtens være i en jakkelomme, eller stor bukselomme.

Så et billede fra siden. Man kan slet ikke se USB stikkene og alt derinde er godt gemt af vejen, lidt af en bedrift taget i betragtning hvor lidt plads som der er derinde.

Så et billede fra siden. Man kan slet ikke se USB stikkene og alt derinde er godt gemt af vejen, lidt af en bedrift taget i betragtning hvor lidt plads som der er derinde.

Så lige en effekt af forlygterne i mørke. De er ret fede.

Så lige en effekt af forlygterne i mørke. De er ret fede.

Så lige en billede af hvordan den fungere. Den viser det antal af USB stik som sidder i bilen. Altså i dette tilfælde tre, som hedder noget med F430 og så indholdet. Da man kan få USB stik med rigtig mange GB på, så vil man hvis man har penge, kunne få temmelig meget GB plads ind i denne eksterne HD.

Så lige en billede af hvordan den fungere. Den viser det antal af USB stik som sidder i bilen. Altså i dette tilfælde tre, som hedder noget med F430 og så indholdet. Da man kan få USB stik med rigtig mange GB på, så vil man hvis man har penge, kunne få temmelig meget GB plads ind i denne eksterne HD.